Rasvakahvi ja sen “laihdutusvaikutus”

Itse pian 20 kk suhteellisen tiukkaa n.20 g “hiilihydraattirajoitteista” ketogeenista ruokavaliota noudattaneena ja sinä aikana päivittäin rasvakahvia juoneena, on pakko puuttua ihan lyhyesti tähän IL toimittajan kuukauden kestäneeseen ‘kokeiluun’.
Toimittaja siis päätti testata laihtuuko hän, jos alkaa aamulla aamiaisen sijaan juomaan rasvakahvia.
Itse juttuun pääset tästä: “terveysuutiset”

Olisin voinut kertoa ilman kuukauden koettakin, että ei varmaankaan laihdu ja todennäköisesti lihoo JOS ei tee muuta muutosta ruokavalioon.

Rasvakahvi on nimittäin tarkoitettu osaksi runsasrasvaista ruokavaliota, eli alhaiselle VHH sekä ketogeenisen kaltaiselle dieetille, jossa lasketaan myös hiilihydraattien määrää radikaalisti, jotta keho pääsee kytkemään itsensä rasvanpolttotilaan.

Rasvakahvin lisääminen nk. SAD dieettiin (nykyisen virallisen ruokasuosituksen mukainen) ei tuota samoja tuloksia, varsinkin ja erityisesti jos ruokavaliossa on runsaasti kasvis-, papu- ja viljaperäisiä hiilihydraatteja.

Tämän toimittaja olisi saanut selville tutustumalla hieman kehon kemiaan.
Lisäksi suosittelen lämpimästi toimittajaa tutustumaan aineenvaihdunnan perusasioihin, ennen kaikkea termeihin “leptiini” , “greliini” sekä “insuliini”.
Näistä saattaisi olla apua seuraavaa juttua kirjoittaessa.
Lämmin lukusuositukseni rasvojen ymmärtämiselle kirjasta: Superfuel

Marjat ja ketogeeninen

Usein näen asiakkaitteni naamasta äänetöntä ihmettelyä ja seuraavaksi äänekästä vastustelua, kun otan puheeksi marjat ja hedelmät ja mainitsen, että ketogeenisella dieetillä ne eivät ole suositeltavia – ainakaan alussa ja adaptaatiovaiheessa.
Ketoadaptaation jälkeenkin niiden nauttimiseen tulisi suhtautua aivan erilaisella intohimolla, kuin millä suomalainen näitä terveinä pidettyjä sokeripommeja syö.

Meille on opetettu, että marjat ja hedelmät ovat äärimmäisen terveellisiä ja niitä pitää olla ruokavaliossa nykysuositusten mukaan mieluiten ainakin 200g/pvä, jos ei enemmänkin. Tämä siis kaikkien kasvisten ja viljojen lisäksi.
Lisäksi uutta hyvin vähälihaista ja siemenöljypohjaista ruokavaliota esitellään meille mielenkiintoisesti “kestävänä ja pelastavana ruokavaliona” (“Planetary Health Diet”).

Tällainen määrä päivittäistä sokeria, jonka koostumus on jotakuinkin 50% glukoosia ja 50% fruktoosia, on rasvamaksaiselle tai insuliiniresistanssista kärsivälle (puhumattakaan jo D2 sairastuneelle) äärimmäisen haitallinen, koska maksa on ainoa elin, joka voi aineenvaihdunnallisesti käsitellä fruktoosia.
Kyseinen 200g annos on siis minimissään n. 12 g puhdasta sokeria, josta fruktoosin osuus on jopa 6g (hiukan marjasta ja hedelmästä riippuen).
Tunnen monia, joiden päivittäinen marjamäärä yltää jopa 5 dl!
Tämä on absoluuttisen naurettava määrä, eikä kuulu mihinkään terveelliseen ruokavalioon.

Jos maksa on jo rasvoittunut, se tarkoittaa sitä, ettei keholla ole muuta keinoa kuin pakata sokeri suoraan insuliinin avulla rasvana kehoon ja marjojen terveyshyöty kumoutuu, koska annoksen vaikutus on terveydelle haitallisempi pitkällä tähtäimellä kuin hyöty. (Veren sokerin määrän ylittyessä kerralla 4-5 g, insuliini rientää apuun, pakkaamaan sokereita rasvasoluihin.)
Kukaan, jolla on diagnosoitu rasvamaksa, ei voi saada marjojen hyötyä konkretian tasolla kehoonsa, vaikka teoriassa ja tutkimuksissa niistä on olemassa vankkaa tutkimustietoa.

No niin – tottahan se on – ovathan marjat terveellisiä!
Kuitenkin kannattaisi pitää mielessä, että “liikaa” sairastuttaa meidät, oli kyse elintärkeästä vedestä tai mistä tahansa superkomponentista, joka pieninä määrinä olisikin terveydelle erittäin hyödyllistä.

Ketogeenisen ruokavalion hiilihydraattimäärä eli kansankielellä sokeri, on tarkoituksella rajattu mahdollisimman alas jotta saataisiin aikaan tila, jossa veren sokerin määrää ei nouse liian nopeasti. Tämän seurauksena äärimmäisen tärkeän hormonin eli insuliinin ei tarvitse tulla suojelemaan meitä siltä myrkytykseltä, jota liika sokeri kehossa kemiallisesti edustaa.
Kun insuliininitasot ovat riittävän alhaalla, kehomme oppii käyttämään energiaksi jo aiemmin varastoitunutta rasvaa mm. maksan ja sisäelinten ympäriltä. Tämä myös aktivoi kahden muun tärkeän hormonin eli leptiinin ja greliinin toimintaa, joilla on äärimmäisen tärkeä osuus mm. nälän tunteen ja kylläisyyden tunteiden säätelemisessä. Ketoaineilla saamme helposti helppoa energiaa aivoilla ja sydänlihakselle.
Insuliinitasojen laskiessa myös krooniset kehon tulehdustilat pikku hiljaa laskevat. Tämä johtaa parantumiseen.
Insuliini on siis kaksiteräinen miekka – ilman sitä ei ihminen pysty elämään ja toisaalta sen jatkuva kohonnut määrä johtaa vakaviin sairauksiin.

Niin terveellisiä kuin marjat ovatkin – ulkopuolisesta sokerista ei tässä kehollisessa kemiallisessa tehtaassa ole kuin haittaa.
Sama koskee muita sokereita, myös hunajaa.
Keho osaa nimittäin valmistaa itse kaiken aivojen tarvitseman glukoosin ihan itse, maksassa.

Kiinalaisen lääketieteen näkökulmasta marjat myös hapantavat kehoa, aiheuttavat turvotusta ja närästystä sekä iho-ongelmia. Joillain liiallinen määrä marjoja aiheuttaa kroonista ripulia.

Kun kehosi on keto- eli rasva-adaptoitunut, voit ottaa mukaan pienen määrän mustikkaa, vadelmaa tai esim. mansikkaa – muutaman kerran viikossa n. 10-30 g kerralla. Tämä on turvallinen määrä sokeria eikä pitäisi enää vaikuttaa negatiivisesti. Jos nautit sen illalla, saatat jopa nukkua hieman syvempään, koska aivoille on nopeasti glukoosia saatavilla.
Mutta -tämäkin on yksilöllistä.
Jos huomaat, että pienikin määrä herättää sinussa enemmän makeanhimoa, suosittelen jättämään marja-annokset kokonaan pois. Vaihtoehdoksi sopii esim. suklaa, jossa kaakaopitoisuus on vähintään 90%

Oma herkkuhetkeni on toisinaan tällainen:

1 tl Manuka hunajaa, 10 g mustikkaa

 

Lisää luettavaa marjoista:
https://lilynicholsrdn.com/5-signs-youre-eating-too-much-fruit/

Scio & lääkäriasema Astris (Forum, Hki)

Kuten monet teistä tietävätkin, olen tehnyt Scioanalyysejä jo vuodesta 2010 ja pikku hiljaa vuosien aikana erikoistunut erilaisiin lois- ja parasiittitartuntoihin, joiden hoito Suomessa on vielä lapsenkengissä.

Lääkäriasema Astris on erikoistunut pitkittyneiden infektioiden hoitoon ja Astrisin ylilääkäri Marjo Valonen tunnetaan pitkän linjan borrelioosiasiantuntijana.
Lähestymistapa Astrisissa on kokonaisvaltainen ja hoitoprosessiin kuuluvat erilaiset holistiset hoidot sekä tarkka yrttiprotokolla (amerikkalaisen lääkäri Cowdenin kehittämä) sekä yksilöllinen ruokavalio sekä lisäravinteet.
Astrisissa hoidetaan myös suoliston kroonistuneita ongelmia.

scio1

Scioa voidaan käyttää mm. loistartuntojen toteamiseen ja tutkimiseen silloin, kun veri- tai ulostenäytteet eivät niitä ilmaise.
Scio sisältää yli 70 000 aineen ja asian “Matrixin” ja yli 200 erilaista terapiamuotoa.
(Huom. Scio EI ole ‘pelkkä’ bioresonanssilaite, vaikka se sisältää myös sen ominaisuudet.)

Scio on monipuolinen energeettisen stressin tutkimus- ja hoitolaite ja iloitsen alkavasta yhteistyöstä Astrisin kanssa.

Tästä voit lukea lisää Sciosta ja sen toiminnasta

Tervetuloa!
Jos haluat varata ajan, ota yhteys
(myös vastaanottoni Kalevankadulla on yhä toiminnassa):

Biohacker Summit 2016 Suvilahti

Kiinnostaako edistynyt suhtautuminen terveyteen, mutta länsimaisen lääketieteen neuvot eivät ole toimineet kohdallasi?
Kiinnostaisiko sinua ottaa hyvinvointisi ohjat omiin käsiisi?
Millä metodeilla, miten mitaten? Entä tulevaisuuden lääketiede?

Biohacker Summit. Perjantaina Suvilahdessa, tule sinäkin!
Lippuja vielä saatavilla.

themes-1.png

http://biohackersummit.com/fi16/

Rauhoittumisesta ON hyötyä!

Hiljentymisestä ja rauhoittumisesta on aina hyötyä, varsinkin stressin ja yhteiskunnallisten muutosten keskellä.
Pelkästään paikallaan istuminen ja hengitykseen keskittyminen rauhoittaa keskushermostoa ja tasoittaa aivoaaltoja.
Jo 5 minuutin keskittynyt meditaatio päivässä parantaa unen laatua, erityisesti jos muistat vielä laittaa kännykän ja padin loppuillaksi kiinni.

Benefits-of-meditation-6-love-300x257

Tässä tutkittuja faktoja meditaation hyödyistä:
– vähentää masentuneisuutta
– vähentää mielialan vaihteluita
– vähentää akuuttia ja kroonista stressiä
– vähentää paniikkipohjaisia häiriöitä
– lisää harmaan massan määrää aivoissa
– vähentää unen tarvetta
– lisää gamma-aaltojen kehittymistä aivoissa
– vähentää alkoholin ja huumeiden tarvetta ja riippuvuutta
– vahvistaa kipukynnystä
– lisää mentaalista vahvuutta ja päätöksentekokykyä
– auttaa hallitsemaa ADHD:a
– parantaa oppimiskykyä
– parantaa muistia
– lisää luovuutta
– vähentää sydänkohtauksen riskiä
– toimii geenien aktivoijana
– vähentää tulehdusreaktiota kehossa
– auttaa hallitsemaan kehon lämmönvaihteluita

– vähentää emotionaalista syömistä sekä vähentää yksinäisyyden tunnetta
sekä lukematon määrä muita hyötyjä!

Olisiko tässä muutama hyvä syy pysähtyä ja vetää rauhassa henkeä?

Lähde:
http://liveanddare.com/benefits-of-meditation/

Oletko ytimessä?

Tajusin eilen hyvin selvästi, että liian monen ihmisen mielenrauha on kadonnut tai vähintäänkin häiriintynyt. Maailmassa tapahtuu suuria muutoksia, eikä ne jää keneltäkään huomaamatta.
Ihmisyydessä on paljon hyvää, mutta parhaimpia ominaisuuksiamme ei varmastikaan ole tapamme provosoitua liiallisesti ulkoisista tapahtumista – tai asioista, joista olemme eri mieltä.
 
Teissä rakkaat ihmiset näyttää olevan paljon niitä, jotka kärsivät negatiivisiksi tulkittavien uutisten tulvista ja keskinäisistä mielipiteiden ristiriidoista, ilkeistä sanoista ja määritelmistä, joissa ei ole perää.
Sanat jäävät elämään omaa elämäänsä ja loukkaukset muuttuvat kostamiseksi, henkilökohtaisuudet vaikuttavat meihin solutasolla ja särkevät myös kehon harmonian.
 
Olen itse päättänyt tietoisesti jättäytyä kaikenlaisen riitelyn, järkeilyn tai väittelyn ulkopuolelle ja ottaa inhimillisyyden asenteen.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö minulla olisi mielipide tai kanta sotaan, pakolaisiin, ympäristöasioihin tai muihin yhteiskunnallisiin asioihin.
 
Olen kuitenkin sitä mieltä, että paras tapa vaikuttaa asioihin on vaikuttaa niihin sisältä käsin. Minulle tämä tarkoittaa sitä, että jatkan omaa elämääni ja rakennan siitä mahdollisimman rakkaudellista.
Etsin asioita, jotka onnellistuttavat itseäni ja lähimmäisiäni. Pidän huolta ennen kaikkea itsestäni ja lähipiiristäni. En unohda asioita, joista minulle tulee hyvä olo, koska vain itse hyvin voimalla voin luoda samankaltaista ympärilleni.
Vetovoiman laki on ainoa laki.
 
Vihasta tai katkeruudesta ei synny hyvinvointia. Kateudesta ei synny vaurautta. Sairaudesta ei synny hyvinvointia, ennen kuin sen alkusyy on selvitetty.
 
Onnellisuuden tila minulla syntyy siitä, että uskallan kohdata ne asiat omassa elämässäni, jotka eivät enää palvele omaa hyvinvointiani ja muuttaa ne tarvittaessa toisiin. Joskus tämä tarkoittaa pelottavia ja radikaaleja päätöksiä, joskus taas vain hyvin pientä asennemuutosta. Mutta halua ja ymmärrystä se vaatii. Tärkein oppi minulle on ollut se, että suurin vaikuttaja omaan päivittäiseen elämääni ja rauhaani on oma mieleni, omat pelkoni, omat valintani.
 
Hyvinvointi syntyy aktiivisesta kanssakäymisestä itsemme ja omien tunteidemme kanssa, niiden rohkeasta kohtaamisesta; miksi minua ahdistaa niin paljon? Miksi jokin asia herättää minussa vihaa niin paljon, että haluan sulkea toisen ihmisen pois hyvinvoinnin tai onnellisuuden piiristä? Miksi haluan lyödä enkä ojentaa kättäni avuksi maailmanlaajuisen katastrofin keskellä?
Ei ole ‘heitä’ ja ‘meitä’. On vain yksi ihmiskunta, jonka osa sinäkin olet.
 
Tämä on vaativaa aikaa meille kaikille ja inhimillisyytemme on koitoksella. Aktiivinen tunteiden peilailu toisten kautta tapahtuu väistämättä – uskallatko ahdistuksesi keskellä kysyä sen mielestäni kaikista tärkeimmän kysymyksen: miksi tunnet siten kuin tunnet?