Marjat ja ketogeeninen

Usein näen asiakkaitteni naamasta äänetöntä ihmettelyä ja seuraavaksi äänekästä vastustelua, kun otan puheeksi marjat ja hedelmät ja mainitsen, että ketogeenisella dieetillä ne eivät ole suositeltavia – ainakaan alussa ja adaptaatiovaiheessa.
Ketoadaptaation jälkeenkin niiden nauttimiseen tulisi suhtautua aivan erilaisella intohimolla, kuin millä suomalainen näitä terveinä pidettyjä sokeripommeja syö.

Meille on opetettu, että marjat ja hedelmät ovat äärimmäisen terveellisiä ja niitä pitää olla ruokavaliossa nykysuositusten mukaan mieluiten ainakin 200g/pvä, jos ei enemmänkin. Tämä siis kaikkien kasvisten ja viljojen lisäksi.
Lisäksi uutta hyvin vähälihaista ja siemenöljypohjaista ruokavaliota esitellään meille mielenkiintoisesti “kestävänä ja pelastavana ruokavaliona” (“Planetary Health Diet”).

Tällainen määrä päivittäistä sokeria, jonka koostumus on jotakuinkin 50% glukoosia ja 50% fruktoosia, on rasvamaksaiselle tai insuliiniresistanssista kärsivälle (puhumattakaan jo D2 sairastuneelle) äärimmäisen haitallinen, koska maksa on ainoa elin, joka voi aineenvaihdunnallisesti käsitellä fruktoosia.
Kyseinen 200g annos on siis minimissään n. 12 g puhdasta sokeria, josta fruktoosin osuus on jopa 6g (hiukan marjasta ja hedelmästä riippuen).
Tunnen monia, joiden päivittäinen marjamäärä yltää jopa 5 dl!
Tämä on absoluuttisen naurettava määrä, eikä kuulu mihinkään terveelliseen ruokavalioon.

Jos maksa on jo rasvoittunut, se tarkoittaa sitä, ettei keholla ole muuta keinoa kuin pakata sokeri suoraan insuliinin avulla rasvana kehoon ja marjojen terveyshyöty kumoutuu, koska annoksen vaikutus on terveydelle haitallisempi pitkällä tähtäimellä kuin hyöty. (Veren sokerin määrän ylittyessä kerralla 4-5 g, insuliini rientää apuun, pakkaamaan sokereita rasvasoluihin.)
Kukaan, jolla on diagnosoitu rasvamaksa, ei voi saada marjojen hyötyä konkretian tasolla kehoonsa, vaikka teoriassa ja tutkimuksissa niistä on olemassa vankkaa tutkimustietoa.

No niin – tottahan se on – ovathan marjat terveellisiä!
Kuitenkin kannattaisi pitää mielessä, että “liikaa” sairastuttaa meidät, oli kyse elintärkeästä vedestä tai mistä tahansa superkomponentista, joka pieninä määrinä olisikin terveydelle erittäin hyödyllistä.

Ketogeenisen ruokavalion hiilihydraattimäärä eli kansankielellä sokeri, on tarkoituksella rajattu mahdollisimman alas jotta saataisiin aikaan tila, jossa veren sokerin määrää ei nouse liian nopeasti. Tämän seurauksena äärimmäisen tärkeän hormonin eli insuliinin ei tarvitse tulla suojelemaan meitä siltä myrkytykseltä, jota liika sokeri kehossa kemiallisesti edustaa.
Kun insuliininitasot ovat riittävän alhaalla, kehomme oppii käyttämään energiaksi jo aiemmin varastoitunutta rasvaa mm. maksan ja sisäelinten ympäriltä. Tämä myös aktivoi kahden muun tärkeän hormonin eli leptiinin ja greliinin toimintaa, joilla on äärimmäisen tärkeä osuus mm. nälän tunteen ja kylläisyyden tunteiden säätelemisessä. Ketoaineilla saamme helposti helppoa energiaa aivoilla ja sydänlihakselle.
Insuliinitasojen laskiessa myös krooniset kehon tulehdustilat pikku hiljaa laskevat. Tämä johtaa parantumiseen.
Insuliini on siis kaksiteräinen miekka – ilman sitä ei ihminen pysty elämään ja toisaalta sen jatkuva kohonnut määrä johtaa vakaviin sairauksiin.

Niin terveellisiä kuin marjat ovatkin – ulkopuolisesta sokerista ei tässä kehollisessa kemiallisessa tehtaassa ole kuin haittaa.
Sama koskee muita sokereita, myös hunajaa.
Keho osaa nimittäin valmistaa itse kaiken aivojen tarvitseman glukoosin ihan itse, maksassa.

Kiinalaisen lääketieteen näkökulmasta marjat myös hapantavat kehoa, aiheuttavat turvotusta ja närästystä sekä iho-ongelmia. Joillain liiallinen määrä marjoja aiheuttaa kroonista ripulia.

Kun kehosi on keto- eli rasva-adaptoitunut, voit ottaa mukaan pienen määrän mustikkaa, vadelmaa tai esim. mansikkaa – muutaman kerran viikossa n. 10-30 g kerralla. Tämä on turvallinen määrä sokeria eikä pitäisi enää vaikuttaa negatiivisesti. Jos nautit sen illalla, saatat jopa nukkua hieman syvempään, koska aivoille on nopeasti glukoosia saatavilla.
Mutta -tämäkin on yksilöllistä.
Jos huomaat, että pienikin määrä herättää sinussa enemmän makeanhimoa, suosittelen jättämään marja-annokset kokonaan pois. Vaihtoehdoksi sopii esim. suklaa, jossa kaakaopitoisuus on vähintään 90%

Oma herkkuhetkeni on toisinaan tällainen:

1 tl Manuka hunajaa, 10 g mustikkaa

 

Lisää luettavaa marjoista:
https://lilynicholsrdn.com/5-signs-youre-eating-too-much-fruit/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s